Rare jongens die Chinezen - Reisverslag uit Beijing, China van Pim en Ineke - WaarBenJij.nu Rare jongens die Chinezen - Reisverslag uit Beijing, China van Pim en Ineke - WaarBenJij.nu

Rare jongens die Chinezen

Door: Pimenineke

Blijf op de hoogte en volg Pim en Ineke

09 Juli 2012 | China, Beijing

6-10 juli
Beijing

Vier dagen geleden zijn we in China aangekomen. Op een erg hectisch station, waar we eerst geen bankautomaat en taxi konden vinden. Ook de tourist office om de hoek bij het station bleek niet meer open te zijn. Met dank aan de verdwaalde Yuans (Chinese munt) die in mijn Cito-afdelings-kado zaten, konden we eerst even acclimatiseren bij de Kentucky Fried Chicken. Tja, niet heel erg cultureel verantwoord, maar wel goed om even te wennen :).
Daarna ging alles een stuk makkelijker. Pinautomaat gevonden, in de - zeer georganiseerde - rij voor de taxi en de taxi-chauffeur die ons hotel na wat rondvragen toch kon vinden. Ons hotel is in een Hutong: dat is een klein straatje, waarvan er erg veel in Beijing zijn. Grappige levendige straatjes, met veel fiets-, voet- en andersoortig verkeer.

Over fietsen gesproken, superleuk om hier veel fietsverkeer te zien! We hebben er maar vanaf gezien om een fiets te huren, want de fietsen zijn klein en bij de meeste huurfietsen is het zadel niet verstelbaar...

China is ingewikkeld, maar erg leuk! Hoezo ingewikkeld? Nou, diegenen die Engels spreken doen dat wat betreft standaardzinnetjes erg goed, maar wij hebben soms iets uitgebreidere vragen. Maar we komen er wel. Bv. toen we gingen vragen of er al treinkaartjes naar Xian voor ons afgeleverd werden door een andere reisagent. Na vier keer onze vraag op een andere manier te hebben gesteld, viel het kwartje en kwamen er twee tickets boven tafel - niet in een envelop ofzo... En een betaalbare wasserette vinden is ons helaas niet gelukt, dus we hebben dure was laten doen bij het hotel, waarvan de was niet eens superfris terug kwam. Ach ja, soms zit het mee en soms niet.
Wat trouwens heel erg mee valt is de straatnaam- en metrobordjes hier in Beijing, alles in het Engels bijgeschreven, dat is dan wel weer superdeluxe handig.
Ook ingewikkeld, maar het gaat al steeds beter: we hebben al een boel keer met stokjes gegeten, vandaag heeeeel pittig (een schaal vol, met de helft vis en de helft pepertjes - de pepertjes maar zorgvuldig laten liggen, en dan nog pittig genoeg). Lekker eten hier trouwens!

We hebben in Beijing bezocht: de Drum & Bell Tower (voorheen tijdtorens, die de tijden in de stad met bel en drum aangaven), de Lama Temple (onwijs groot Tibetaans boeddhistisch kloostercomplex, overweldigend!), de Temple of Heaven (andere tempel), de Hutong (kleine straatjes), een paar parken (Beijing is heel erg groen!).
Pim vindt dat we maar wat Chinese architectuur, zoals mooie dakjes en kleuren, in Nederland moeten importeren. Nederlandse huizen zijn hierbij vergeleken wel ietwat saai :).

Vandaag zijn we op expeditie naar de Chinese muur geweest. Met dank aan een lieve buschauffeuse, zijn we in no-time op de juiste bus gesprongen. Dat dachten we. Maar de bus stopte niet in Huairou, waar wij moesten overstappen op de minibus naar de muur bij een stadje genaamd Mitianyu. Hij reed wel door naar Miyun, waar we konden overstappen op een andere minibus naar Simatai. Let wel, konden - het muurgedeelte bij Simatai blijkt gesloten te zijn deze zomer. Gelukkig konden we nog naar Jingshanling, een stuk muur nog iets verder weg (110km van Beijing). En dat was moooooooooooooooooooooi!!!
Het was wel zo'n 2,5 uur zwaar werk, want veel klimmen en dalen. Nu snap ik dat ze zeggen dat je de muur gaat beklimmen. Dat ding is nogal in spits-heuvelachtig landschap gebouwd. Oh en de Chinezen zijn vergeten om even aan Ruud Gijsbers (pa van Pim) te vragen hoe hoog ze traptreden moeten maken... bij de Chinese muur zijn er nogal wat treden van zo'n 35 centimeter (normaal tussen 22-24cm, volgens onze eerdergenoemde expert). Dus flink stappen daar. En flink zweten, want het was duchtig warm.
Goed dat we niet in het weekend gegaan zijn - want vandaag (maandag) was er weinig te doen, in ieder geval op dit stuk muur, dus we konden flink rondbanjeren zonder hordes andere zogeheten toeristen.

Morgen gaan we naar Tiananmen plein en de Verboden Stad en dan in de avond op de trein naar Xian... terracottaleger ;-)

Deze keer geen foto's trouwens, want de internetverbinding is daar niet op voorbereid.
Wordt vervolgd!

Ps.
@Anne-Marie, heel veel handige dingetjes gebruikt al, super!

• 09 Juli 2012 - 19:11

Patricia:

Liep een paar verslagen achter, maar ben weer bij... in een woord: WAUW!! De zoute thee komt me trouwens erg bekend voor :- ) En ik wil jullie niet ontmoedigen, maar al die Buddha's heb ik maar opgegeven...
    Bijzonder btw dat ik dit laatste verslag mag lezen 2 uur voordat jullie het schrijven...??!

• 09 Juli 2012 - 20:04

Henk:

Leuk Joh die verslagen, Ik heb ze van Fenna en nog andere ook wel gelezen. toen die naar America zijn geweest.
    Er is Skype op de computer van je moeder. Dus is nu gemakkelijk en goedkoop te bereiken
    Veel plezier in dat China hier is het echt NL weer koud en nat

• 09 Juli 2012 - 20:08

Sabine:

klinkt allemaal geweldig pim en inie! super benieuwd naar meer foto's! xxx

• 10 Juli 2012 - 18:41

M&m:

Jullie gaan niet fietsen omdat de fietsen te laag zijn... oei! We hoeven dus niet op fietsvakantie in china? Veel plezier in Xian!

• 10 Juli 2012 - 19:19

Dineke:

Te lage fietsen, te hoge traptreden, vele onvergetelijke indrukken en behoorlijke lichamelijke inspanning. Het klinkt allemaal geweldig!

• 10 Juli 2012 - 21:37

Henk De Leeuw:

Erg mooi Pim en Ineke.Het kraaienest ook al gezien?Er moet een wereld voor je open gaan daar Pim met je fietskennis! nog geen chineese ligfietsen gezien?Gr.Henk

• 11 Juli 2012 - 06:41

Anne-Marie:

Niet vergeten heel vroeg (6 uur?) naar een park te gaan, want dan kan je nog deelnemen aan Tai Chi tussen de chinesen. Mijn conclusie was toen dat ik voor mijn leeftijd een enorme stijve hark was, en dat was 10 jaar terug oeps :-)