Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Pim en Ineke - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Pim en Ineke - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: pimenineke

Blijf op de hoogte en volg Pim en Ineke

04 Juli 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

27 juni t/m 3 juli

Mongolie is WOW!
Wat een land. We zijn gisteravond teruggekomen van een zesdaagse tour over de Mongoolse steppen...
... poepiebruin, onwijs stoffig, beetje moe, vol met indrukken en helemaal suf gestuiterd van de hobbelige zandwegen, maar dat is het allemaal waard. Oh ja, en Pim is teruggekomen met een inmiddels 3 weken lange baard - hij heeft het scheren deze vakantie maar opgegeven, en dat heb ik maar geaccepteerd :).

Reisgezelschap:
We gingen op tour met 2 Tsjechen, een Fransman en een Duitse. De Tsjechen en Fransman gingen 3 dagen mee, de Duitse zes dagen. Onze gids was een 21-jarige dame genaamd Sogoloo (en dan met een rare uitspraak) en onze chauffeur een 55-jarige gepensioneerde politieman genaamd Tsogo. Heel aardig allebei. Tsogo kan 3 woorden Engels en 5 woorden Duits, dus Sogoloo is druk geweest met vertalen. Zij was trouwens ook de kok onderweg...

Een samenvatting van wat we beleefd hebben:
Eerst naar Hustai National Park, waar de Takhi paarden - ook wel bekend als de Przwalski paarden - opnieuw geintroduceerd zijn in Mongolie, in de jaren negentig. Nog een foto van onze kroonprins Alexander ontdekt, die blijkbaar ergens in 2006 ook hier is geweest, grapsig. In een ger (zo'n ronde vilten tenthut) geslapen, zoals nog 3x meer deze tocht. Prima accommodatie, hoewel de bedden redelijk planken zijn.
Ook naar de semi-desert, een soort kleine Gobi woestijn (die in het zuiden van Mongolie te vinden is). Daar hebben we kameel gereden... ik met nogal wat 'kameelstress' zal 'k maar zeggen. Ik vind het zelfs eng om op een paard te zitten (@Alberic, als je dit leest, met ongeveer zo'n benauwd hoofd als op dat paard in Lesotho). Maar ik heb geconcludeerd dat kameel rijden fijner is dan paardrijden. Kamelen hobbelen meestal wat rustiger en hebben zo'n bult waaraan je je kunt vasthouden.
Op de terugweg zijn we nog teruggeweest in de semi-desert-gobi-woestijn. Toen hebben we lekker door de zandduinen gestruind en een onwijs lieflijk klein klooster bezocht. Ontroerend verhaal erbij: het klooster is in de jaren '40 verwoest door de Russen, zoals heel veel Boeddhistische kloosters in Mongolie. In de jaren '90 is het klooster opnieuw opgebouwd door 5 monniken, waaronder de oma van het meisje wat onze gids was tijdens de tour...

Daarnaast zijn we naar Erdenezuu geweest, een groot klooster dat in 1586 is gebouwd op de ruines van wat in de 13e eeuw de hoofdstad van het Mongoolse rijk was. Moooooi. Ik hou van het Boeddhisme, kleurrijk, vrolijk - maar heeeeeeel erg ingewikkeld. Ze hebben zoveel beeltenissen: Boeddha, Boddhi Sattva's, Taras en allemaal verhalen erbij.

Twee dagen van deze trip hebben we in het Orkhon River Valley National Park doorgebracht... Waterval - kleine canyon/kloof - hele mooie vallei met prachtige heuvels - 1 nacht ger - 1 nacht tent - kampvuur waarop we 'vers' schapenvlees hebben geroosterd (dat door onze chauffeur was geregeld bij een soort van naburige ger).
Hier ging onze Duitse reisgenote paardrijden, en werden wij voor gek verklaard dat we niet wilden paardrijden. Het is in deze cultuur onvoorstelbaar dat je niet wilt paardrijden, het is ontzettend onderdeel van het leven.

Wetenswaardigheidjes:
Douchen is trouwens in de plattelandsgebieden ook niet echt altijd mogelijk. Dus wij heerlijk in poel bij de waterval gezwommen en in het riviertje gedobberd. Koud maar fris en fruitig ;).

En wat eet en drink je zoal op reis in Mongolie? De eerste dagen kookte onze gids/kokkin veelal pasta en rijst. Daarna werd het steeds Mongoolser:
- melkthee: dat krijg je echt bij elke ger waar je langskomt, melk vermengd met thee en een beetje zout erin, lekker - als ze er niet teveel zout in doen
- borsch, traditionele Russisch/Mongoolse soep
- Mongoolse soep, waarvan ik de naam nevernooitniet kan uitspreken
- dumplings (deegbuideltjes) met rijst, ui en rundvlees, jum!
- soort wraps (Koreaans volgens de gids) met rijst, vlees en komkommer (salami-sushi volgens onze Duitse reisgenote)
- verse yoghurt van geite- en koeiemelk, dubbel jum!
- verse geitemelk met muesli voor ontbijt
- vette hapjes met rijst, schaap, aardappel , soort platte oliebollen, helaas met een beetje zand van de semi-desert erin...
- soort platte oliebollen en een andere dag pannekoeken voor ontbijt
- merriemelk... euh, zurig, euh, heftig, goed voor je spijsvertering zeggen ze hier, maar wij hadden het er lastig mee - maar Tsogo (onze chauffeur) had het heel aardig voor ons gekocht...
- een biertje, dat Pim achterop de motor van de zoon van de ger-eigenaar 2km verderop in een soort ger-winkeltje is gaan halen, toen wij semi-serieus zeiden dat we die avond wel een biertje zouden lusten

In 1 zin: Het was geweldig :)!

Vandaag hebben we nog even een soort rustdag genomen in Ulan Bator. Boodschappen doen en nog naar een hele enorme vrije markt geweest. En het regende weer in Ulan Bator... Grappig detail: veel dames hebben hier enorme hippe wellies (regenlaarzen).
Morgen gaan we in de trein naar Peking. Spannend!

Tot de volgende!

• 04 Juli 2012 - 14:11

Geer:

Was weer erg leuk om te lezen. Goeie voortzetting!

• 04 Juli 2012 - 16:38

Jasper:

Leuk, leuk! Bijzondere koeien! Groetjes uit Oss.

• 04 Juli 2012 - 19:10

Eppo:

Relaxed, even op de brommert voor 2 biertjes! Leuk om te lezen!

• 04 Juli 2012 - 19:31

Dineke:

Zand schuurt de maag en die merriemelk dus niet meer voor jullie! Wat een andere cultuur en het blijft heel boeiend om te lezen, je schrijft erg leuk. Van deze uitgestrekte vlakte naar het dichtbevolke Peking, ben benieuwd. Groetjes en fijne voortzetting!

• 05 Juli 2012 - 10:51

Narda:

Mooi reisverslag, jullie beleven heel wat! Veel plezier in China. Groetjes Narda

• 05 Juli 2012 - 13:51

Marlene:

Leuk te lezen wat jullie allemaal beleven! Maar Pim, die baard, !, begint een beetje op dat haar van die koeien te lijken! heel veel plezier in peking!

• 06 Juli 2012 - 01:35

C&G:

He Pim & Ineke,
    Wat een verhaal! WAUW! Wij snappen het 'in 1 zin geweldig!'.
    En mooie fotos! Vooral die van Pim op de motor, wat ben je groot Pim!
    Greetz en Veel plezier in China!
    ps wel beetje jammer dat jullie t paardrijden hebben overgeslagen, hoe kan je nu Mongolie bezoeken zonder paarde te rijden?! hihi

• 08 Juli 2012 - 09:49

Marian Van Leeuwen:

Je kunt je niet voorstellen dat mensen zo kunnen leven en aan de kost komen.. Maar mooi om te zien en te beleven, nog goed reis!

• 08 Juli 2012 - 18:30

Vera & Erwin:

Wat een geweldige reis maken jullie! Heeft het bier gesmaakt? Trein-ze verder!

• 08 Juli 2012 - 20:38

Hilde:

Gweldig jullie reis, veel plezier nog.....