Van Utrecht tot Jekaterinaburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Pim en Ineke - WaarBenJij.nu Van Utrecht tot Jekaterinaburg - Reisverslag uit Jekaterinenburg, Rusland van Pim en Ineke - WaarBenJij.nu

Van Utrecht tot Jekaterinaburg

Door: pimenineke

Blijf op de hoogte en volg Pim en Ineke

14 Juni 2012 | Rusland, Jekaterinenburg

9 juni
Huis op orde, afscheid genomen en op naar Utrecht voor de trein naar Moskou. In Utrecht op het station nog Nederland-Denemarken geluisterd op de radio, geen succes voor Nederland dus... maar tja, als we eruit liggen (en die kans is nog groter geworden weten we nu) dan missen we ook niks meer ;-).

Lekker onderweg, biertje erbij, om 23u heerlijk naar bed. rinsesheerlijk geslapen tot 23.50u. We worden wakker gemaakt. Het licht in de wagon (en de rest van de elektriciteit) doet het al de hele avond niet, maar nu blijkt dat we van de Duitse hoofdconducteur toch echt niet in een donkere coupe mogen slapen. Op zich logisch, als er iets gebeurt, is het op z'n minst onhandig als er geen licht is. Hou nu verder?
Onze provodnitsa (wagon-mevrouw die alle Russische wagons 1 hebben) probeert ons uit te leggen dat we tijdelijk in een andere wagon in een slaapzetel moeten gaan zitten. Dat lukt haar met behulp van een Duitssprekende Russische passagier, want je kunt van een provodnitsa in de wagon van Amsterdam naar Mockba natuurlijk niet verwachten dat ze Duits of zelfs maar 2 woorden Engels spreekt. Wij op weg naar wagon 176 (op een briefje, want ik vertrouw mijn getallen-Russisch nog niet). Daar aangekomen blijkt dat we in een slaapstoel moeten. Dat willen wij geen hele nacht... dat is doodvermoeiend! Wij zijn fervente treinreizigers, maar ook omdat je dan een bed krijgt.
Terug naar onze provodnitsa, die ons subiet terugstuurt: zij kan er niks aan doen, de Duitsers zijn zo streng dat je niet in een wagon zonder elektra mag slapen. We lopen langs een Duitse conductrice die ons uit kan leggen dat er in Hannover een extra wagon bij komt, waar we dan naartoe kunnen verhuizen. Wij blij, of liever gezegd hoopvol. Dat is nog zo'n anderhalf uur, dus wij blijven een beetje wakker. Aldaar aangekomen wordt er wat gewisseld met wagons. Als we na een half uur uit Hannover vertrekken besluiten wij om nog even te gaan kijken hoe 't ervoor staat......
Nou, geen licht in onze wagon en er is geen wagon bijgekomen. Terug naar wagon 176, installeren in de slaapstoel voor de nacht. Niet blij, maar ach tja. Tien minuten later komt onze provodnitsa ons toch nog halen! De elektra is gefixt en om 03.15u liggen we alsnog alweer in bed! Heerlijk geslapen en gelukkig was nacht 2 minder enerverend, haha.

Verder naar Moskou tot rust gekomen, gelezen, gegeten, veel naar buiten gekeken, 'uit het raam gemijmerd' zegt Pim dan, en 'jammer dat niemand die gedachten kan opvangen'. In Warszawa Wschodnia een luchtje geschept (30 minuten stilstaan) en in Brest een ommetje gemaakt (2 uur pauze, de wielen worden gewisseld want het Russische spoor is breder).
Fantastisch! We zijn op vakantie!

11 juni
Aangekomen in Moskou, bagage gedropt. Op naar het Kremlin. Het Rode Plein is afgesloten voor festiviteiten, dus daar kunnen we niet paraderen... In de rij bij de ingang van 't Kremlin, die - zo blijkt na 20 minuten - alleen voor de Armoury blijkt te zijn. Het Kremlin is 4 dagen dicht, zul je net zien als wij 'in town' zijn. Dan maar flink rondkuieren. Kathedraal bezocht (hoofddoekje op, brengt herinneringen aan Vagebonden 2002, en ja het was precies die ene katedraal van de 'alle-meisjes-met-hoofddoek-foto'), Kartoschki (gepofte aardappel met lekkers) gegeten en een veel te duur biertje op. Moskou is voor rijke mensen, de meeste restos en bars dan in ieder geval.

De volgende dag op weg naar een leuke expositie, aldaar aangekomen op de ulitsa Obratsova 19a, geen exposition hall te bekennen..... Bij de portier gevraagd en die blijkt te weten dat deze naar het Park Kultura is verhuisd. Dit reisje naar deze semi-buitenwijk was vruchteloos, hoewel ook weer even rondgekeken en de verlaten Moskouse straten beleefd. Iedereen blijkt naar de datsja te zijn, het is de Russische dag vandaag!
Op weg naar Park Kultura, ofwel Gorki Park. Geen expositie te bekennen, maar heerlijk weer en genoeg te zien. Fijn om buiten te zijn voordat we weer 27 uur de trein in gaan.

Onderweg naar de metro nog een flesje Kvas ontvangen (Nikolai, wat was het ook alweer?), Russische typische (overigens non-alcoholische) drank. Boodschappen gedaan en richting Kazan station. Dit is 1 van de 9 Moskouse treinstations, waar de trein naar Jekaterinaburg vertrekt. Hier komt/vertrekt de trein van/naar Tashkent ook, dus we komen hier over een week of 6 weer terug, grappig!

12/13 juni
In de trein... met een lieve provodnitsa. Die ons thee schenkt uit de samovar (heetwaterketel die in elke Russische wagon zit) en de hele wagon stofzuigt onderweg. Ook de toiletten houdt ze fijn proper. Wij delen onze vierpersoonscoupe met 1 vrouw die best aardig lijkt, maar niet wil praten, dus wij weten niks over haar. Reizen met Russische treinen is heerlijkheid!
Aangekomen in Jekaterinaburg naar het hostel gegaan en een Duitse bar (met heuse Alpenmuziek, pffff) gevonden die Nederland-Duitsland laat zien. De tijd is hier 4 uur later, dus wij hebben tot 02.40u voetbal zitten kijken... wat helaas bedroevend was.

14 juni
De hele stad Jekaterinaburg doorgesjouwd. Het was warm vandaag (28-34 graden, afhankelijk van welke meter je bekeek), maar veel gezien. Open en groene (hoewel miljoenen-) stad, veel parken enzo. Ik zal niet zoveel meer vertellen, doe van deze wel een fotootje, want het is al zo'n verhaal...
Morgen op naar Krasnojarsk, een treinritje van iets meer dan 30 uur. Zin in, lekker chillen, nieuw boek uitzoeken want boek 1 op de e-reader (werkt goed Koen!) is al uit.

Groeten!
Ineke & Pim

Ps-jes:
@Minou, het is me weer gelukt, verbranden op de 1e vakantiedag, tjonge jonge, gelukkig niet zo erg als in Ghana.
@Mam, je moet maar niet naar Rusland, er lopen hier zoveel meisjes op naaldhakken, je zou gek worden!
@Vagebonden, was leuk herinneringen ophalen in Moskou ;-). @Frank, de bar van Jason niet gevonden...
@Cito, werk is (al) helemaal uit mijn hoofd... tjongejonge... groeten daar!

• 15 Juni 2012 - 11:56

C&G:

Hoi I & P,
    Mooi verhaal! Erg leuk om mee te lezen!
    Geniet ervan!
    x

• 15 Juni 2012 - 20:42

Henk De Leeuw:

Hoi Ineke en Pim
    Erg mooi verhaal met vele avonturen.
    Ook mooie foto's!
    Heel veel plezier samen.
    Gr.Henk

• 16 Juni 2012 - 17:02

Narda:

Hallo Pim en Ineke
    Leuk, zo'n treinreisje!
    Wat een geweldige ervaring, heel veel reisplezier.

Groetjes narda

• 16 Juni 2012 - 20:08

Theodoor, Léonie ++ :

Super leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Lijkt na het lezen van jullie verhalen wel of dat jullie al heeeeel lang weg zijn.
    Geniet van jullie reis en wij volgen jullie verhalen wel. Op naar het volgende verslag.
    Groetjes Theodoor, Léonie Tijn en Mart

• 17 Juni 2012 - 16:44

Ruud:

Hoi Ineke en Pim (die ik verder niet zo goed ken ;)

Leuk om jullie verslag te lezen. Is het goed te doen in de trein? Ik zou me kunnen voorstellen dat je op een gegeven moment misselijk wordt van een langdurige treinreis?

Goed dat je Cito alweer vergeten bent! Cito jou in ieder geval niet ;)

Veel plezier verder!

Groetjes
    Ruud

• 18 Juni 2012 - 05:40

Tom En Claudia:

Hallo Pim en Ineke,
    Heel veel plezier en geniet ervan!!!
    We zijn benieuwd naar het vervolg.
    Gr Tom,Claudia, Luca en Indy

• 18 Juni 2012 - 09:31

Leonie:

Jeetje dat doet me inderdaad echt aan de Vagebondentrip denken! (10 jaar geleden alweer...). kan niet wachten tot het volgende verslag!
    denk aan jullie liefs Leo

• 20 Juni 2012 - 12:43

Karin:

Leuk om jullie avonturen te lezen!! Maarreh... waar blijft dat verslag van de afgelopen 6 dagen nou ;-p ???
    groetjes,
    Karin

• 22 Juni 2012 - 17:22

Dineke:

Leuk verhaal, de foto's, zeker de kerk, herinneren me aan St. Petersburg, heel lang geleden..... Bijzondere reis, ook vermoeiend lijkt me. Geniet ervan!

• 24 Juni 2012 - 11:41

Sin:

Vooral dat zinnetje, dat Cito uit je hoofd is ;-). Ride to live and live to ride the train

• 25 Juni 2012 - 13:30

Alice:

Ineke Pim alles ok?
    Ineke ik wilde je nog even bedanken voor je lieve kaart en cadeautje. Heb het hard nodig hiero haha, nee hoor gaat prima zo! Genieten jullie?
    Vast! Veel plezier verder!!!

• 27 Juni 2012 - 20:11

Theodoor & Léonie ++:

Krijgen hier nu ook wel erg veel zin in de vakantie bij het lezen van jullie verhaal. Als de volgende verslagen ook zo lang zijn, dan hebben jullie zo een nieuwe Lonely Planet geschreven.
    Wij tellen hier wel af naar onze eigen (iets minder spectaculaire) vakantie, genieten jullie nog maar lekker van die van jullie.
    We horen wel weer van jullie.

Groetjes Theodoor, Léonie, Tijn & Mart.